Kiedy urząd może zabezpieczyć zobowiązanie, gdzie opodatkować usługę, jak potrącić koszty
W kolejnym odcinku naszego cotygodniowego cyklu przedstawiamy ciekawe wyroki w sprawach podatkowych, jakie wydały ostatnio wojewódzkie sądy administracyjne. Wybór orzecznictwa przygotował Zespół Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte.
Sankcja VAT to nie podatek, lecz kara
Dodatkowe zobowiązanie w VAT może być traktowane tylko jako kara administracyjna wymierzana przedsiębiorcom, którzy składają nierzetelne deklaracje. Nie jest więc sprzeczne z dyrektywą
Wynika tak z wyroku WSA w Gdańsku z 20 maja 2008 r. (I SA/Gd 41/08).
Spółka przedwcześnie odliczyła VAT. Spowodowało to wydanie przez organy podatkowe obu instancji decyzji, w których określiły nadwyżkę podatku naliczonego. Ustaliły też dodatkowe zobowiązanie podatkowe. Spółka wniosła skargę do WSA. Zarzuciła naruszenie konstytucji poprzez wydanie rozstrzygnięcia jedynie na podstawie przepisów polskiej ustawy o VAT z 2004 r. Twierdziła, że ustalenie dodatkowego zobowiązania narusza art. 27 ust. 1 i 2 VI dyrektywy oraz zasadę neutralności i proporcjonalności podatku. Innego zdania były organy podatkowe. Uważały, że wskazywane przez spółkę przepisy wspólnotowe nie zostały naruszone. Podatkiem obrotowym jest taki, który ma fundamentalne cechy VAT. Jest powszechny, proporcjonalny, obciąża wartość dodaną i jest nakładany w każdej fazie obrotu. Dodatkowe zobowiązanie nie ma takich cech. Dlatego nie ma przeszkód, aby je stosować.Co na to sąd? Stwierdził, że sankcyjny charakter dodatkowego zobowiązania podatkowego wyklucza możliwość uznania go za podatek. Nie jest ono zatem sprzeczne z przepisami VI dyrektywy....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta