Prawda oka kamery
Fascynująca panorama fotografii W Zamku Ujazdowskim próba podsumowania gatunków i technik polskich zdjęć XXI wieku
Czułam, że musi dojść do tego przeglądu. Trzeba było przyjrzeć się współczesnej fotografii. Pokaz w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej zatytułowany „Efekt czerwonych oczu. Fotografia polska XXI wieku” to nie tylko diagnoza artystycznego klimatu. Także – specyfika czasów. Kipiel postaw, zainteresowań, wartości lub ich braku. Wszystko na równych prawach.
W sumie gigantyczne przedsięwzięcie. Ale warte wysiłku.
Hiena na forum
W fotografii ostatnich lat zawrzało. Wykipiało, wlało się do galerii bez podziału na dokument, zdjęcia kreacyjne, inscenizowane, fotoreporterskie, media mieszane. Fotografia zjadła własny ogon i zaczęła podgryzać inne plastyczne dziedziny. Bywa malarstwem (patrz: Wilhelm Sasnal), wideoinstalacją (obrazy Dominika Lejmana, po których „chodzi” widz zarejestrowany przez fotokomórkę), rysunkiem (cykl Sławomira Elsnera – ołówkowe kopie fotek Cindy Sherman), rzeźbą.
Co więcej – zniknął fotoamator. Za to jest fotokomórkarz, lansujący się na forach internetowych. Nikomu nie wadzi szmira, porno, głupoty i wścibstwo. Przeciwnie. Po e-produkcję może sięgnąć każdy. Zrobić z niej dowolny użytek, bo to dobro powszechne, niejako...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta