Przyszłością marketingu jest budowa wspólnot wyznawców marek
Tydzień temu opisałem tempo i skalę zmian zachodzących na rynku mediów na świecie. Cyfryzacja mediów powoduje, że telewizja, radio, prasa i Internet zlewają się ze sobą w nową cyfrową formę przekazu.
Nowe media cechuje parę zupełnie nowych właściwości. Po pierwsze niesłychanie obniża się bariera wejścia na rynek mediów masowych. Każdy amator z zacięciem może zostać autorem portalu o cechach zbliżonych do telewizji (jeśli się będzie posługiwał głównie kamerą wideo) lub prasy (jeżeli słowo pisane jest jego domeną) czy radia (jeśli stół mikserski i mikrofon to jego ulubione narzędzia pracy). Nieograniczony zasięg i niska bariera wejścia powodują ogromną konkurencję, rozdrobnienie rynku i, co za tym idzie, rozdrobnienie widowni. W nieograniczonym środowisku poszczególne przekazy będą docierać do coraz mniejszej liczby ludzi. Po drugie nowe media będą z natury mobilne. Niezależnie od treści użytkownik będzie miał do nich dostęp w dowolnym miejscu i czasie. Po trzecie będą to media interaktywne, współtworzone przez widzów. Po czwarte będą swoją ofertę w czasie rzeczywistym dostosowywać do potrzeb, nastroju swoich indywidualnych odbiorców. Jak takie media będą konsumowane? W jaki sposób będziemy ich używać? Jak będą wyglądały ich treści? Co to znaczy dla ich klientów: reklamodawców i specjalistów od marketingu?
Wszystkie opisane wyżej zmiany mają dla reklamodawców jeden podstawowy skutek: powodują dramatyczny wzrost kosztów dotarcia do potencjalnych klientów. Wzrost ten spowodowany jest fragmentaryzacją widowni z jednej strony, z drugiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta