Bez wytycznych nie ma rozporządzenia
Może się okazać, że wiele przepisów dotyczących ochrony pracy jest nieważnych. Upoważnienia do ich wydania budzą bowiem wątpliwości co do zgodności z konstytucją
Takiej kontroli Trybunału Konstytucyjnego nie przeszły ostatnio art. 103 kodeksu pracy odnoszący się do zasad podnoszenia kwalifikacji przez pracowników (sygn. K 28/08) oraz art. 237 § 1 pkt 2 i 3 k. p. (sygn. P 23/07) dotyczący chorób zawodowych.
Czego brakuje upoważnieniom? Przede wszystkim wytycznych. Rozporządzenia powinny być wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Muszą mieć charakter szczegółowy pod względem przedmiotowym i podmiotowym oraz zawierać wytyczne dotyczące treści.
TK wielokrotnie stwierdzał, że upoważnienie, w odniesieniu do którego nie da się wskazać żadnych treści ustawowych, ma charakter blankietowy i jest sprzeczne z Konstytucją RP. Wytyczne nie mogą się ograniczać do ogólnego stwierdzenia, że rozporządzenie określi „ogólne zasady”.
Upoważnienie nie może pozwalać na samodzielne uregulowanie kompleksu zagadnień. Niekiedy pośrednio z całej ustawy można zrekonstruować założenia do wytycznych. Jeśli to niemożliwe, przepis zawierający upoważnienie będzie uznany za niekonstytucyjny. A...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta