Sprawozdanie powinno rzetelnie przedstawiać sytuację firmy
Początek roku to dobry moment, aby udoskonalić stosowane w przedsiębiorstwie zasady rachunkowości oraz zweryfikować przyjęte stawki amortyzacyjne
Jedną z podstawowych reguł rachunkowości jest zasada ciągłości. Wynika z niej, że przyjęte w firmie zasady rachunkowości (nazywane także polityką rachunkowości) należy stosować w kolejnych latach bez wprowadzania w nich zmian.
Chodzi o to, aby zachować porównywalność danych za kolejne lata obrotowe. Ponadto zasada ta ma uniemożliwić dostosowywanie zasad rachunkowości do bieżącej sytuacji firmy i kreowanie w ten sposób oczekiwanego przez firmę wyniku.
Zasada ciągłości
W ustawie o rachunkowości reguła ta wynika z art. 5 ust. 1. W myśl tego przepisu przyjętą politykę rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, dokonując w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych, tak aby za kolejne lata informacje z nich wynikające były porównywalne.
Wykazane w księgach rachunkowych na dzień ich zamknięcia stany aktywów i pasywów należy ująć w tej samej wysokości w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych.
Zgodnie z ust....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta