Rodzaj auta decyduje o czasie za kółkiem
Kierowcy dużych samochodów mogą jeździć dziewięć godzin dziennie i 56 tygodniowo. Ich koledzy z komunikacji miejskiej trochę dłużej, bo dziesięć godzin na dobę i 60 w tygodniu
A jak każdy z nich odpoczywa?
Prowadzący miejskie autobusy – 11 godzin na dobę i co najmniej 35 w tygodniu, a jeżdżący pojazdami powyżej 3,5 tony bądź takimi, które wożą powyżej dziewięciu osób łącznie z kierowcą – 45 godzin tygodniowo i wyjątkowo trzy razy w tygodniu dziewięć godzin na dobę.
Te rozbieżności wynikają z tego, że ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.) nie odnosi się do czasu prowadzenia przez wszystkich kierowców. Ten akt prawny reguluje czas:
- pracy wszystkich kierowców etatowych oraz
- prowadzenia przewozów regularnych osób na trasach do 50 km i kierowców zatrudnionych na umowach cywilnych lub mających własne działalności gospodarcze, wykonujących te przewozy; dalej kierowcy z rozdz. 4a ustawy.
Czas prowadzenia przez kierowców m.in. dużych aut (powyżej 3,5 tony) oraz takich, które wożą więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą, i zatrudnionych przy przewozach regularnych na trasach przekraczających 50 km sprawdzamy w rozporządzeniu 561/2006 albo w umowie AETR.
W tym tekście przedstawiamy podstawowe zasady czasu pracy wszystkich kierowców i czas prowadzenia w komunikacji miejskiej, na umowach cywilnych i samozatrudnionych.
Prowadzenie pojazdu to niejedyne zadanie
Jeżeli czekanie na rozładunek odbywa się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta