W trasę z tachografem i zaświadczeniem
Co do zasady pojazd mający powyżej 3,5 t dmc lub przewożący powyżej dziewięciu osób łącznie z kierowcą musi być wyposażony w urządzenie rejestrujące. Nie ma znaczenia, czy wykonuje przewozy na użytek własny, czy transport zarobkowy
Może to być tachograf analogowy lub cyfrowy. Dzięki temu urządzeniu można ustalić, czy kierowca nie przekroczył przepisów dotyczących czasu prowadzenia, obowiązkowych przerw i odpoczynków.
Jeżeli przedsiębiorca ma lub zamierza nabyć auto z tachografem cyfrowym, to musi wystąpić o kartę kierowcy i kartę przedsiębiorcy. W Polsce o karty występuje się do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych.
Na stronie internetowej www.tachograf.pwpw.pl są formularze wniosków i wzory prawidłowo wypełnionych dokumentów.
Wyznaczona częstotliwość
Zasady postępowania z kartami określa ustawa o systemie tachografów cyfrowych i rozporządzenie w sprawie wzorów wniosków o wydanie kart do tachografów cyfrowych.
Natomiast częstotliwość pobierania danych z kart i sposób ich przechowywania określa rozporządzenie w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych.
Rozporządzenie określa częstotliwość pobierania danych i sytuacje, w których trzeba to zrobić nawet wtedy, gdy termin jeszcze nie upłynął >patrz ramka.
Pobrane dane przedsiębiorca przechowuje w oryginalnym formacie przez co najmniej 12 miesięcy, licząc od daty ich zarejestrowania w tachografie cyfrowym lub na karcie kierowcy.
Ponadto ma...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta