Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Podróż z obowiązkowymi przerwami i odpoczynkami w trasie

22 stycznia 2010 | Dobra firma | Zofia Jóźwiak

Unijne przepisy normują zasady prowadzenia pojazdów na europejskich szosach. Musi je stosować większość szoferów ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i autobusów zabierających więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą

Nie ma przy tym znaczenia forma ich zatrudnienia: stosunek pracy, umowa cywilna czy samozatrudnienie.

Obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (DzUrz UE z 11 kwietnia 2006 r. nr L 102/1, dalej rozporządzenie 561).

Przepisy są wiążące w całej UE oraz w Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinie. W krajach spoza UE obowiązuje zazwyczaj umowa AETR, w znacznej mierze zbieżna z rozporządzeniem 561.

Rozporządzenie 561 określa precyzyjnie, choć niezbyt elastycznie, obligatoryjne przerwy i odpoczynki zarówno dobowe, tygodniowe, jak i dwutygodniowe.

Jeśli szofer lub przewoźnik nie dostosuje się do tych wymagań (a także innych przepisów rozporządzenia), grożą im wysokie kary.

Ich wysokość określają poszczególne państwa UE; polski „cennik” można znaleźć w załączniku do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (DzU z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.).

Jeśli szofer pracuje etatowo, to te przepisy nakładają się na opisane na str. 2 – 3 krajowe regulacje dotyczące czasu pracy kierowców. W tym tekście opisujemy wyłącznie zasady wynikające z rozporządzenia 561. Przypominamy, że zasady prowadzenia autobusów na liniach...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8529

Spis treści

Ekonomia

BOŚ zamierza zwiększyć kapitał i przychody
Banki podwyższyły opłaty
Byki nie odpuszczają
Będzie kłótnia o Pekao
Będą niższe prowizje za wypłaty z bankomatów
Chińska gospodarka znów ostro przyspieszyła
Cytat dnia - Nouriel Roubini, profesor New York Universtity ekonomista, który przewidział światowy kryzys finansowy (bloomberg)
Emerytury: jak to działa w Polsce
Firmy przekonały się szybko do e-urzędów
Fundusze nie tną
KNF: nie inwestujcie w nazwiska
Kalendarium gospodarcze
Koniec pewnej ery
Kryzys niewiele zaszkodził sprzedaży drogich aut
Liczba dnia - 22,4 mld dol wynoszą rezerwy złota w Rosji
Media Markt ruszy z własną marką
Monetto.pl kończy działalność
Na gazową umowę jeszcze poczekamy
Najwięcej w Mazowieckiem
Niezłe wyniki finansowe
Nokia podcina skrzydła
Nowa cena podbiła kurs
Obama uderza w wielkie banki
Oferta publiczna PZU wyklucza zmiany w zarządzie – mówi minister skarbu
Opel zamyka fabrykę w Antwerpii, cięcia ominą zakład w Gliwicach
Pasażerowie mają zapłacić za remonty dworców
Pomoc z Unii wypłacana z opóźnieniem
Praca na czarno, wydatki na biało
Pracodawcy nie poprą zmian w OFE
Rządy walczą o swoje pieniądze
Stabilna produkcja w Polsce, prognozy PKB bez zmian
Unikaj Grecji, kupuj w USA
W skrócie
Ważne utrzymanie pozycji GPW
Więcej akcji Lotosu na giełdzie
Wydatki NBP na edukację Polaków pójdą w górę
Wydatki na napoje będą rosły coraz szybciej
Zrzutka na polskie dworce
Złoty ciągnie w dół
Zamów abonament