Kiedy musisz przerwać jazdę
Kierowca autobusu w firmie budowlanej wyjeżdża o 6 rano z robotnikami spod hotelu. Wiezie ich na budowę i stoi tam do 17, a następnie wraca z nimi do hotelu. Czy okres przerwy w prowadzeniu zalicza mu się do czasu prowadzenia zgodnie z rozporządzeniem 561?
Nie Czas prowadzenia to ten faktycznie zarejestrowany przez tachograf. Pracodawca musi jednak pamiętać o dobowych odpoczynkach. Przede wszystkim o tym, aby w ciągu 24 godzin (czyli od 6 rano tego dnia, kiedy szofer rozpoczyna pracę po odpoczynku dobowym, do 6 rano dnia następnego) wykorzystał co najmniej 11-godzinny odpoczynek dobowy albo odpoczynek skrócony lub podzielony.
Należy też uważać, aby nie przekroczył dziewięciu albo ewentualnie dziesięciu godzin prowadzenia. Ponieważ jednak kierowca czytelnika długo stoi, to takiego zagrożenia raczej nie ma.
- Czy w Polsce można ukarać kierowcę tylko na podstawie odczytu tarczy tachografu (wykresówki) za to, że miał niewystarczająco długie przerwy?
Tak Wykresówka tachografu to jeden z dokumentów sprawdzanych przez inspektorów transportu drogowego zarówno w kraju, jak i za granicą. Właśnie na ich podstawie określa się, jak długo kierowca prowadził, jakie miał przerwy i odpoczynki.
Z odczytu z tarczy tachografu inspektorzy transportu drogowego ustalają czas prowadzenia, i jeżeli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta