Dłużej niż osiem godzin, ale z pauzą
Kierowcy, podobnie jak inni pracownicy, mają do wyboru kilka różnych systemów czasu pracy. Ale tylko im wolno zlecić 12-godzinną dniówkę, składającą się z dwóch części
Pozwala na to mieszany system czasu pracy, który łączy równoważny z przerywanym.
Dzięki temu rozwiązaniu, stosując maksymalnie pięciogodzinną przerwę, można jednocześnie w niektórych dniach tygodnia wydłużyć dobowy wymiar czasu pracy do dziesięciu lub 12 godzin.
PrzykładPracodawca ustala harmonogram czasu pracy dla mieszanego systemu czasu pracy, gdzie okres rozliczeniowy wynosi miesiąc.
W poniedziałki, środy i piątki kierowcy pracują po dziesięć godzin. Ich czas pracy jest następujący:
cztery godziny pracy, cztery godziny przerwy i pięć godzin pracy.
Tej przerwy nie można też podzielić i wydłużyć ponad pięć godzin.
Nie wolno zatem wydłużyć wymiaru do dziesięciu godzin z zastrzeżeniem, że w trakcie szofer przykładowo korzysta z następującej przerwy:
dwie godziny, kolejne dwie godziny oraz godzina i 15 minut.
Wybierając taką opcję, popełniamy dwa błędy:
przerwa jest dłuższa o 15 minut i podzielona na części.
Wyłącznie równoważny…
Jeżeli ośmiogodzinny czas pracy jest dla twoich kierowców zbyt krótki a przerwa niepotrzebna, zastosuj po prostu system równoważny. Pozwala bowiem przedłużyć dobowy wymiar czasu pracy kierowców do:
- dziesięciu godzin – zatrudnionych w transporcie drogowym,
- 12...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta