Sieci przetrwały kryzys
Rok 2009 był krytyczny dla wielu firm z najróżniejszych branż. Wyjątkowo dobrze przetrwały go jednak sieci, które rozwijąją się dzięki franczyzie. Na polskim rynku odnotowano rekordowy wzrost liczby placówek partnerskich
Ubiegły rok pokazał, że otwarcie własnej firmy na licencji znanej sieci to całkiem bezpieczny sposób na biznes. Gdy wiele spółek ogłaszało bankructwo, na rynku pojawiło się aż 5,5 tys. punktów partnerskich polskich i zagranicznych sieci. To absolutny rekord w historii rodzimej franczyzy. Według raportu firmy Profit System w 2009 r. powstały 124 nowe sieci, które oferują licencje na swój pomysł. – Franczyza wyjątkowo dobrze zniosła okres spowolnienia gospodarczego. Już w drugiej połowie 2008 roku oraz w pierwszej 2009 obserwowaliśmy większe zainteresowanie zakupem licencji franczyzowej.
Dekoniunktura na rynku pracy skłoniła część ambitnych osób do założenia własnej firmy – mówi Marcin Kaleta z Profit System. – Inwestycja w biznes na licencji jest bezpieczniejsza, gdyż niesie mniejsze ryzyko porażki. Biznes oparty jest na sprawdzonym pomyśle, funkcjonuje pod marką rozpoznawalną przez odbiorców i poddany jest rygorom określonym w umowie franczyzowej – dodaje.
Według Kingi Wojciechowskiej, właścicielki firmy doradczej Redwood Project, sprzedaż licencji to także dla franczyzodawców dobry sposób na rozwój w kryzysie. – Ciągły wzrost liczby placówek i liczby sieci wskazuje na to, że franczyza jest odporna zarówno na kryzys, jak i na prosperity. Kryzys może wręcz przyspieszać rozwój franczyzy – wyjaśnia. Dla franczyzodawców...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta