Ze sterburty na zawiasy
Od X do XII wieku średniowieczna gospodarka szybko się rozwijała. Kwitł na przykład handel między nadbałtyckimi portami oraz Holandią i Anglią.
Zwiększało się zaludnienie Europy Zachodniej. Naukowcy szacują, że ludność Wysp Brytyjskich powiększyła się z 1 mln w 1086 roku do 5 – 7 mln 200 lat później. Rosło spożycie, a wraz z nim powiększały się statki przystosowane do przewozu towarów masowych: zboża, wina, ryb.
Normandzkie knary zostały zastąpione kogami. W 1250 roku typowe dla tego okresu kogi były pięć razy większe od statków wikingów. Lūbeck Zollrolle (dokument lubecki) z 1227 roku dzielił statki na trzy klasy: poniżej 5 lasten (ok. 10 ton), od 5 do 12 lasten (10 – 24 tony) i powyżej 12 lasten. Taki sam dokument z 1358 roku wymienia tylko dwie klasy statków: poniżej 60 lasten (120 ton) i powyżej 60 lasten.
Szkutnicy budowali okręty według sprawdzonych normańskich wzorów, łącznie z mocowanym linami do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta