Co zrobić, gdy kontrahent nie płaci
Przedsiębiorca, który wystawił fakturę za sprzedany towar lub wykonaną usługę, odprowadza podatek od osiągniętego dochodu, nawet jeśli nie otrzymał pieniędzy. W ten sposób ponosi podwójną stratę – nie dość, że nie otrzymuje zapłaty, to z innych pieniędzy musi zapłacić daninę fiskusowi.
Na szczęście przepisy o podatku dochodowym zawierają jednak rozwiązania, które pozwalają taką trudną do odzyskania kwotę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W tym celu trzeba odpowiednio uprawdopodobnić jej nieściągalność. Można to zrobić na dwa sposoby. Pierwszy, polegający na dokonaniu odpisu aktualizującego, jest łatwiejszy. To dlatego, że kryteria zaliczenia do kosztów są nieco łagodniejsze. Jest to jednak tylko rozwiązanie czasowe, ponieważ gdy wierzytelność się przedawni, ponownie staje się przychodem. Z tego powodu lepiej od razu zebrać mocne dowodu pozwalające uznać wierzytelność za nieściągalną. Wtedy problem rozwiązany jest na zawsze.