Jak uiszczać i księgować koszty sądowe
Płacone przez firmę opłaty sądowe są kosztami uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Fiskus może jednak zakwestionować rozliczenia, jeśli poniesione wydatki są wynikiem zaniedbań
Załóżmy, że spółka X wytacza powództwo przeciwko spółce A o zapłatę 100 tys. zł. W trakcie postępowania pojawia się konieczność zapłaty za opinię biegłego (2,5 tys. zł). Po pół roku trwania postępowania powództwo zostaje rozszerzone o 50 tys. zł. Sprawa kończy się zasądzeniem dla spółki X zaledwie 30 tys. zł. Jak rozliczyć te wydatki?
Najpierw opłaty
W chwili wniesienia pozwu spółka X zobowiązana jest uiścić opłatę od pozwu w wysokości 5 proc. wartości przedmiotu sporu (opłata stosunkowa). Opłatę, po jej zaokrągleniu do pełnego złotego, powinna uiścić przy wniesieniu pozwu do sądu. Brak opłaty bądź wniesienie jej w nieprawidłowej wysokości (np. uiszczenie opłaty niższej o 50 gr od wymaganej) skutkuje zwrotem bądź odrzuceniem pisma. Z kolei opłata wniesiona w wysokości wyższej niż należna jest traktowana jak opłata uiszczona w prawidłowej wysokości, a nadwyżka jest przedsiębiorcy zwracana.
Jeżeli spółka sama wniesie pismo i nie dokona jego opłaty lub zrobi to w sposób nieprawidłowy, sąd wezwie ją do uiszczenia opłaty w odpowiedniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta