Jak korzystać z cudzych utworów
Nie tylko duże koncerny, ale i małe firmy codziennie mają do czynienia z prawem autorskim. Slogany reklamowe, znaki towarowe i wszelkie symbole graficzne służące oznakowaniu towarów czy usług mogą podlegać ochronie z tego tytułu.
To samo dotyczy opakowań, w których sprzedawane są produkty. Dlatego powinieneś zadbać o to, żeby majątkowe uprawnienia do takich utworów przysługiwały tobie, a nie ich twórcom. Najlepiej podpisać w tym celu umowę. Może to być licencja, może być i umowa o przeniesienie praw autorskich.
Pamiętaj o szczególnych zasadach twórczości pracowniczej. Tu jako pracodawca masz większe uprawnienia. Jeśli pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywasz autorskie prawa majątkowe do utworu w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Oczywiście od zasady tej są wyjątki. Zmienić ją może zarówno sama ustawa, jak i umowa o pracę.