Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Franczyza najczęściej w odzieżówce

30 listopada 2012 | Franczyza

Rozmowa | Arkadiusz Słodkowski, prezes zarządu PROFIT system

Kiedy pierwsi franczyzodawcy pojawili się w Polsce? Jakie były to firmy? W których rejonach zaczęły działać?

Franchising w Polsce ukształtował się w ostatnich 20 latach. W rozwoju systemów na licencji największe znaczenie miało otwarcie rynku dla nowych przedsiębiorców z kraju i z zagranicy, co pozwoliło przełamać monopol państwa na prowadzenie działalności gospodarczej.

Pierwsze sieci franczyzowe zaczęli tworzyć zagraniczni operatorzy: Yves Rocher, McDonald's. Najpierw uruchamiali własne placówki pilotażowe, gdyż ryzyko inwestycyjne nadal było w Polsce wysokie. Dopiero po uzyskaniu miarodajnych wyników finansowych startowali z franczyzą. Pierwszą restaurację na licencji McDonald's otwarto w Bydgoszczy w 1994 r. – dwa lata po wejściu fastfoodowego giganta do Polski.

Do franczyzy szybko także przekonali się polscy przedsiębiorcy – właściciele znanych na rynku marek. Mieli do nadrobienia wiele lat, a franczyza dawała szansę na szybką ekspansję. Prekursorami byli właściciele restauracji Mr Hamburger i cukierni A. Blikle.

Jakie były początki tej formy biznesu w naszym kraju? Na jakie trudności natrafiali wtedy franczyzodawcy, a na jakie franczyzobiorcy?

Franczyza miała trudne początki. Przede wszystkim...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9400

Wydanie: 9400

Spis treści
Zamów abonament