Bez modernizacji wiele sklepów upadnie
Rozmowa | Francois Vincent, dyrektor ds. franczyzy Carrefour Polska
Jak wygląda obecnie polski rynek małych i średnich sklepów, zwłaszcza tych z artykułami spożywczymi?
W Polsce jest około 140 tys. małych i średnich sklepów, czyli dwa razy więcej niż we Włoszech. Liczba placówek handlowych w porównaniu z liczbą mieszkańców jest bardzo duża, to polska specyfika.
W Polsce udział małych sklepów w rynku to około 50 proc. i taki poziom utrzymuje się już od 10 lat.
Jednak liczba małych sklepów maleje. Czym to jest spowodowane: kryzysem, małą rentownością czy dużą konkurencją?
Nie ma jednego powodu. Jeśli patrzymy na czynniki zewnętrzne mające wpływ na rentowność, to jest ewidentne, że wpływ na to ma m.in. konkurencja, zwłaszcza ze strony sklepów dyskontowych, których stale przybywa.
Druga rzecz to kryzys. Klienci są coraz bardziej wymagający, a że mają wybór, to idą tam, gdzie otrzymują najlepszą odpowiedź na swoje oczekiwania.
Ponadto dla małych sklepów ważny jest dostęp do kredytów, finansowanie działalności. Brak środków na rozwój sprawia,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta