Czy wystarczy decyzja o zabudowie
Inwestorzy i deweloperzy coraz częściej zadają pytanie: czy budowa dużych obiektów handlowych wymaga miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Co mówią przepisy i jaka jest praktyka?
Odpowiedź na pytanie, czy dla budowy tzw. wielkopowierzchniowego obiektu handlowego, czyli obiektu o powierzchni sprzedaży większej niż 2 tys. metrów kwadratowych, konieczne jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej: plan), jest niejednoznaczna i budzi daleko idące rozbieżności interpretacyjne. Ze względu na to, że takich planów jest relatywnie mało, a procedura ich uchwalania jest długotrwała, omawiany problem pociąga za sobą istotne konsekwencje dla rynku.
Źródło wątpliwości
Problem, w największym uproszczeniu, wynika z interpretacji art. 10 ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.). Zgodnie z tym przepisem studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (dalej: studium) powinno określać „obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary rozmieszczenia obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2 tys. mkw. oraz obszary przestrzeni publicznej". W doktrynie i w znacznej części orzecznictwa prezentowany jest pogląd, że przepis ten...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta