Dwa słońca na jednym niebie

01 kwietnia 2015 | Nauka | Krzysztof Urbański
Planeta przedstawiona przez artystę, podobna do Tatooine, fikcyjnego globu z „Gwiezdnych wojen”, może istnieć naprawdę
źródło: Ben Bromley, University of Utah

Zamieszkane planety mogą krążyć nie tylko wokół jednej gwiazdy, ale kilku – przekonują astronomowie.

Domem Luke,a Skywalkera, postaci z „Gwiezdnych wojen", była planeta Tatooine. Na jej niebie wschodziły i zachodziły dwa słońca, ponieważ krążyła wokół dwóch gwiazd. Jak dotąd naukowcy odkrywali w układach podwójnych gwiazd jedynie nienadające się do zamieszkania gazowe olbrzymy.

„Zachody słońca takie jak na Tatooine mogą być powszechne dla wielu planet" – dowodzą badacze Ben Bromley z Uniwersytetu Utah i Scott Kenyon ze Smithsonian Astrophysical Observatory. Artykuł został przedstawiony do druku na łamach „Astrophysical Journal", a autorzy opublikowali go na stronie internetowej naukowego archiwum arXiv.

„Naszym głównym wnioskiem jest to, że w układzie podwójnym gwiazd planeta skalista lub gazowa może zachowywać się tak samo jak krążąca wokół jednej gwiazdy –...