Przepis na innowacje Made in Poland
Polska musi zadbać o dobry klimat dla przedsiębiorczego odkrywania, w którym innowacyjne idee będą się rodzić, rozwijać i owocować jako cenne propozycje gospodarcze – piszą eksperci Banku Światowego.
Marina Wes, Marcin PiĄtkowski
Nowe, kreatywne, pomysłowe, przełomowe – firmy na całym świecie wprowadzają zmiany, aby w ten sposób budować swoją markę. Jak twierdzą eksperci, polskiej gospodarce potrzeba więcej takiego ducha przedsiębiorczości. Innymi słowy, potrzeba innowacji. Jednak małe i średnie firmy do innowacji potrzebują zachęty zarówno od państwa, jak i organizacji takich jak Bank Światowy. Obecnie pracujemy z polskim Ministerstwem Gospodarki nad stworzeniem systemu innowacji o lokalnym, organicznym i nakierowanym na biznes charakterze.
Chodzi o to, aby wykreować innowacje sygnowane Made in Poland; innowacje, które ożywią gospodarkę i pomogą rozwiązać problemy lokalne i globalne za pomocą lokalnych pomysłów. Zdaniem ekonomistów Polskę może czekać stagnacja wzrostu, jeżeli kraj nie przestawi się z naśladowania innych na kreowanie nowych koncepcji, z ilości na jakość, z czipsów ziemniaczanych na mikroczipy.
Mówiąc wprost, Polska nie zainwestowała jeszcze wystarczających pieniędzy w działalność badawczo-rozwojową oraz innowacje. A efekty uzyskane z wydanych już pieniędzy są najwyraźniej słabsze, niż te uzyskane za pomocą podobnych środków przez sąsiadów z Europy Środkowej – przynajmniej do tej pory (być może wynika to z luki czasowej pomiędzy działaniem a jego widocznym rezultatem). Tak czy inaczej, w 2013...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta