Zmowy cenowe to zagrożenie dla konkurencji
Ceny to jeden z ważnych elementów polityki handlowej i konkurencji. Dlatego też zdarzają się przypadki, że firmy porozumiewają się w sprawie wysokości cen. Takich praktyk zakazuje prawo.
Ustalanie przez przedsiębiorcę cen sprzedawanych produktów lub świadczonych usług stanowi istotny element walki konkurencyjnej. Niepewność co do tego, jakie ceny zastosują konkurenci oraz jak zachowają się w reakcji na podwyższenie lub obniżenie cen przez innego przedsiębiorcę, jest jednym z podstawowych mechanizmów rynkowych. Wysokość cen decyduje w dużym stopniu o powodzeniu strategii handlowej. W konsekwencji zdarzają się przypadki, gdy przedsiębiorcy próbują podejmować działania zmierzające do ograniczenia tej niepewności, porozumiewając się co do wysokości cen lub sposobów ich ustalania. Należy jednak pamiętać, iż tego rodzaju działania, jako sprzeczne z zasadami wolnej konkurencji, są zakazane przez prawo, a naruszenie tego zakazu spotyka się z bardzo surowymi karami finansowymi. Na straży przestrzegania przepisów stoi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zakazane porozumienia
Zmowy cenowe są jednym z rodzajów porozumień ograniczających konkurencję uregulowanych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów oraz w przepisach wspólnotowych. Trzeba dodać, iż ten rodzaj porozumienia traktowany jest jako szczególnie groźny dla konkurencji, co powoduje, iż w stosunku do tego rodzaju zachowań przedsiębiorców nie przewidziano wyłączenia spod zakazu w postaci tzw. porozumień bagatelnych zawieranych między...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta