Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Niedrogi gadżet z logo to mniej pracy dla księgowości

23 grudnia 2015 | Ekspert księgowego | Beata Dzierżanowska
Beata 
Dzierżanowska
źródło: materiały prasowe
Beata 
Dzierżanowska

Spółka zaliczy w całości w koszty zakupione dla kontrahentów świąteczne upominki i odliczy od nich VAT, jeśli będą miały niewielką wartość i zostaną opatrzone logo wręczającego. Fiskus uznaje takie działanie za reklamę.

Okres świąteczny obfituje w okazje do obdarowania kontrahentów. Często praktykowanym zwyczajem ocieplającym relacje z kontrahentami jest na przykład wysyłanie im kartek świątecznych lub wręczanie prezentów i drobnych upominków

Dla właściwego rozliczenia podatkowego upominków świątecznych wręczanych kontrahentom kluczowe będą następujące elementy:

- czy prezent zawiera logo firmy,

- czy prezent został wręczony tylko wybranym kontrahentom czy też wszystkim,

- jaka jest wartość prezentu.

Czasem reprezentacja

Dla ujmowania w księgach rachunkowych prezentów dla kontrahentów (w tym ich podatkowego rozliczenia) kluczowe jest pojęcie „reprezentacja". Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie można uznać za koszt podatko- wy kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. O ile wykluczenie wydatków reprezentacyjnych z kosztów jest jasne, o tyle sam termin „reprezentacja" może budzić wątpliwości. Ustawa o CIT nie definiuje tego pojęcia. Organy podatkowe przyjmują, że wydatki na reprezentację to wydatki, jakie podatnik ponosi w celu wykreowania pozytywnego wizerunku firmy.

W związku z tym, że nie ma tu jakiejś jasnej granicy, a zachowania służące budowaniu pozytywnego wizerunku firmy zmieniają...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10328

Wydanie: 10328

Spis treści
Zamów abonament