Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Samochody elektryczne jadą pod prąd

28 marca 2017 | Rzeczpospolita Cyfrowa
Nissan leaf jest liderem w europejskich rankingach sprzedaży pojazdów bezemisyjnych.
źródło: materiały prasowe
Nissan leaf jest liderem w europejskich rankingach sprzedaży pojazdów bezemisyjnych.
Volkswagen po Dieselgate zapowiedział szeroko zakrojony program prac nad autami na prąd.
źródło: materiały prasowe
Volkswagen po Dieselgate zapowiedział szeroko zakrojony program prac nad autami na prąd.

W Europie liczba aut z zasilaniem elektrycznym rośnie, ale nierównomiernie. Od lipca do września 2016 roku zwiększyła się o blisko jedną czwartą Adam Woźniak

Auta elektryczne zyskują popularność, ale tempo wzrostu sprzedaży jest wolniejsze od prognoz z początku dekady, gdy spodziewano się niemalże boomu na tego typu pojazdy. Miały go zapowiadać m.in. premiery na paryskim salonie samochodowym w 2010 roku.

Jednym z przebojów był wówczas elektryczny Peugeot iOn: mógł jechać 130 km/h, a do 50 km/h rozpędzał się w niecałe 6 sekund. Litowo-jonowe akumulatory pozwalały na przejechanie 150 kilometrów.

W Paryżu pokazano także europejską wersję elektrycznego Mitsubishi – modelu iMIEV, którego produkcja na rynek japoński rozpoczęła się jeszcze w 2009 roku. Kolejnym hitem wystawy był Chevrolet Volt. Elektryczny napęd tego samochodu wspomagał generator spalinowy, który ładował akumulatory i wydłużał zasięg. Na samych bateriach auto mogło przejechać 60 kilometrów. Ale dzięki możliwości doładowywania w czasie jazdy – nawet 500.

Problemem były jednak koszty, bo ceny aut na prąd kształtowały się na poziomie 30–40 tys. euro. Zainteresowane rozwojem elektrycznego rynku rządy zdecydowały się więc na wspomaganie popytu dopłatami. Przykładowo we Francji wysokość dopłaty dla kupujących samochody elektryczne ustalono na 5 tys. euro, tyle samo dopłacał rząd w Portugalii. Wielka Brytania zaoferowała 5 tys. funtów, natomiast w Holandii bonus mógł sięgnąć 6 tys. euro...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Wydanie: 10711

Wydanie: 10711

Spis treści
Zamów abonament