Jak ujmować dostawy niefakturowane i w drodze
Saldo debetowe konta „Rozliczenie zakupu towarów i materiałów" wykazuje się w bilansie jako zapasy tych składników majątku obrotowego.
W obrocie gospodarczym zdarza się, że faktury dokumentujące sprzedaż poprzedzają dostawy towarów handlowych lub materiałów, albo odwrotnie – dostawy towarów (materiałów) poprzedzają otrzymanie faktury. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z tzw. dostawami w drodze, w drugim zaś – z tzw. dostawami niefakturowanymi. Do ich rozliczenia służy konto „Rozliczenie zakupu towarów i materiałów". Może ono wykazywać na koniec roku obrotowego saldo debetowe (wykazywane w bilansie po stronie aktywów obrotowych jako zapasy towarów lub materiałów) lub kredytowe (zwiększające pasywa bilansu w pozycji „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług").
Informacje z jednego konta
Konto „Rozliczenie zakupu towarów i materiałów" pozwala na monitorowanie dostaw. Umożliwia bowiem:
- określenie wielkości dostaw „w drodze" i dostaw niefakturowanych,
- ich rozliczenie w kolejnym okresie sprawozdawczym,
- związaną z tym weryfikację zgodności dostaw ze zleceniami (zamówieniami),
- porównanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta