Trzecie miejsce na unijnym podium
Sprzedaż płytek ceramicznych powoli, ale systematycznie rośnie. Problemem jest nadwyżka mocy, która utrudnia istotną poprawę rentowności.
Tomasz Furman
Polska jest trzecim co do wielkości producentem płytek ceramicznych w Unii Europejskiej, po Hiszpanii i Włoszech. Z danych Eurostatu wynika, że w ubiegłym roku wytworzono ich w naszym kraju 105,4 mln mkw. Na takim mniej więcej poziomie, w ujęciu ilościowym, utrzymuje się produkcja od czterech lat. Zdolności wytwórcze mamy jednak znacznie większe. Polska Unia Ceramiczna, zrzeszająca największych producentów płytek, szacuje je na poziomie około 130 mln mkw.
Większość produkcji realizowanej w Polsce ciągle jest sprzedawana na rodzimym rynku. W ubiegłym roku do krajowych odbiorców trafiło 76,9 mln mkw. płytek, czyli o 3,7 proc. mniej niż w 2015 r. Rośnie za to import i eksport. Szczególnie cieszyć może wzrost sprzedaży na rynkach zagranicznych. W ubiegłym roku ulokowaliśmy poza Polską 46,4 mln mkw. płytek, czyli o 10,7 proc. więcej niż w 2015 r. Głównym rynkiem eksportowym są...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta