Uprawnienia zawieszonego zależą od jego statusu
Tymczasowe aresztowanie osoby zatrudnionej w administracji publicznej stanowi przesłankę zawieszenia jej w pełnieniu obowiązków. Ale tylko na trzy miesiące. Później jej stosunek pracy wygasa.
Małgorzata Jankowska
Nieznana w kodeksie pracy instytucja zawieszenia jest wykorzystywana w wielu pragmatykach służbowych, również urzędniczych, jako narzędzie odsunięcia od pełnienia obowiązków osób, których negatywne zachowanie zagraża interesowi danej służby. Jednak zasady, na jakich poszczególne kategorie zatrudnionych mogą być tą instytucją objęte zależą od pragmatyki, która reguluje ich prawa i obowiązki oraz statusu, jaki im na podstawie tej pragmatyki przysługuje. Tak jest również w administracji publicznej.
Z mocy prawa
Zawieszenie, do którego dochodzi z mocy prawa a więc zawieszenie z powodu tymczasowego aresztowania może być udziałem, oczywiście po spełnieniu wszystkich ustawowych przesłanek, większości osób zatrudnionych w tej administracji, zarówno na podstawie ustawy o służbie cywilnej (dalej usc) jak i na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (dalej uopup). Wyjątkiem są tu tylko osoby zatrudnione w sc na podstawie powołania oraz inni niż urzędnicy państwowi pracownicy urzędów państwowych.
W sytuacji tymczasowego aresztowania do zawieszenia stosunku pracy członka korpusu służby cywilnej (pracownika i urzędnika sc) a w przypadku urzędnika państwowego do zawieszenia w pełnieniu obowiązków służbowych dochodzi automatycznie, z mocy samego prawa. Nie jest więc...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta