W przypadku odwołania epidemii konieczna będzie ocena skutków tej decyzji na przepisy ustawy covidowej.
Zastąpienie stanu epidemii stanem zagrożenia epidemicznego nie powinno spowodować istotnych zmian w przepisach wprowadzonych na potrzeby walki z epidemią Covid-19.
radca prawny, wspólnik Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski, Galos, Mozes
radca prawny, wspólnik Kancelarii Radców Prawnych Mirosławski, Galos, Mozes
Zasadnicza część regulacji wprowadzonych ustawą z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2021 r., poz. 2095 ze zm.), zwaną dalej specustawą covidową, przewidziana została na okres „obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii”. W związku z powyższym, uchylenie jednego z tych stanów i równoczesne ogłoszenie drugiego z nich (niezależnie od „kierunku” takiej zmiany) nie spowoduje zmiany w obowiązywaniu regulacji szczególnych wprowadzonych ustawą, w tym dotyczących przedsiębiorców.
Kwestia specustawy covidowej
Przykładem takich przepisów, występujących w regulacjach specustawy covidowej, są:
– art. 3 specustawy covidowej, ustanawiają możliwość powierzenia pracownikowi pracy zdalnej (to jest wykonywania pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem stałego wykonywania),
– art. 4h i 4ha specustawy covidowej, przewidujący możliwość świadczenia – za zgodą pracodawcy albo zatrudniającego – pracy zdalnej (a co za tym idzie otrzymywania wynagrodzenia zamiast zasiłku chorobowego)...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta