Zwrot środków unijnych po nałożeniu korekty finansowej
Realizacja projektu dofinansowanego ze środków unijnych to szansa na rozwój oraz nowe inwestycje dla firm i samorządów. Jeżeli przedsięwzięcie przebiega prawidłowo, beneficjent ma prawo uzyskać całość dofinansowania, ale w razie stwierdzenia nieprawidłowości po jego stronie, musi liczyć się z koniecznością korekty finansowej.
Wielu beneficjentów doświadczyło dolegliwości związanych z nałożeniem korekty finansowej przez powołane do tego instytucje. Dla lepszego zrozumienia zagrożeń związanych ze zwrotem środków unijnych przybliżymy przepisy i zasady dotyczące wspomnianych korekt.
W jakiej formie nałożyć korektę?
Pojęcie korekty finansowej towarzyszy realizacji projektów unijnych już drugą perspektywę finansową. Źródła pochodzenia tej instytucji należy upatrywać w unijnych aktach prawnych, tj. rozporządzeniach sektorowych. Dziś już mało kto pamięta, że w okresie programowania 2007-2013, stosowanie korekt finansowych rodziło liczne wątpliwości właściwych instytucji oraz sądów krajowych. Problem dotyczył kwestii fundamentalnej, a mianowicie w jakiej formie właściwa instytucja może nałożyć korektę na beneficjenta w zgodzie z przepisami unijnymi i krajowymi.
Przełomowa w tym względzie okazała się uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 października 2014 r., sygn. akt II GPS 2/14, która przesądziła, że ustalanie i nałożenie korekty finansowej nie wymaga wydania oddzielnej decyzji administracyjnej. Wskazane przez NSA ramy prawne stworzyły bazę dla aktualnie obowiązujących rozwiązań w perspektywie 2014-2020.
Definicja w polskich i unijnych przepisach
Pojęcie korekty finansowej jest na tyle istotne, że...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta