Nieuzasadniony podział zamówienia przy realizacji projektów z udziałem środków unijnych
Błędy w szacowaniu wartości zamówień lub ich niezasadny podział przez beneficjentów mogą skutkować nałożeniem korekty finansowej. Jakich zasad należy przestrzegać i jakich błędów unikać, by prawidłowo rozliczyć dofinansowanie?
Obowiązkiem beneficjenta środków unijnych jest należyte przygotowanie zamówienia na realizację zadań w projekcie. Wybór właściwej procedury pozwala potwierdzić kwalifikowalność wydatku. Szacowanie wartości zamówienia ma na celu uniknięcie nieuprawnionego podziału zamówień lub zaniżenia ich wartości, a przez to udzielenia ich w niewłaściwym trybie. Wszystkich beneficjentów obowiązują Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków1, które w tych kluczowych kwestiach nakazują bezpośrednie lub odpowiednie stosowanie reguł wprowadzonych ustawą prawo zamówień publicznych2 (Pzp).
Łączne spełnienie przesłanek
Zgodnie z uniwersalną zasadą udzielania zamówień zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej. Wyboru metody wykorzystywanej do obliczania szacunkowej wartości zamówienia nie można dokonywać z zamiarem wyłączenia zamówienia z zakresu stosowania zasady konkurencyjności.
Wytyczne przewidują, że przy obliczaniu szacunkowej wartości zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia trzech przesłanek (tożsamości):
1) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie (tożsamość przedmiotowa), przy czym tożsamość rodzajowa dostaw obejmuje dostawy podobne;
2) możliwe jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta