Polacy chcą zmian, sklepy muszą reagować na nowe trendy
Świadomość ekologiczna konsumentów wciąż jest niska, niemniej nieustannie rośnie. Coraz większa grupa działania ekologiczne sprzedawców traktuje jako ważne kryterium podczas podejmowania decyzji o tym, gdzie zrobią zakupy.
W ostaniej dekadzie zaszły ogromne zmiany w zakresie postaw ekologicznych konsumentów, częściowo wymuszone zmianami prawa, ale również rosnącą świadomością wynikającą choćby ze zmian klimatu. Jak wynika z badania „Postawy ekologiczne Polaków”, przygotowanego dla Banku Millennium, niemal 60 proc. badanych w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło swoje codzienne nawyki w trosce o przyrodę. Autorzy badania wskazują, że Polacy segregują śmieci, oszczędzają energię elektryczną, wodę i ograniczają zakupy, ale bez większego przekonania, że te działania faktycznie wpływają na poprawę stanu środowiska naturalnego.
Wynika z niego również, że 45 proc. z nas wciąż nisko ocenia wiedzę społeczeństwa na temat zmian klimatu i wpływu gospodarki na środowisko. Jeśli chodzi o deklaracje, to badani przywiązują jednak dość dużą wagę do spraw związanych z ochroną środowiska naturalnego.
Polacy chcą eko
Połowa ankietowanych twierdzi, że zwraca uwagę na proekologiczne działania firm i instytucji, jest gotowa płacić więcej za produkty przyjazne środowisku. 76 proc. przyznaje, że segreguje śmieci. Z kolei 70 proc. badanych wyłącza niepotrzebne oświetlenie, ale już tylko 21 proc. uważa to za istotne z punktu widzenia środowiska. 64 proc. badanych wybiera energooszczędne żarówki i sprzęt AGD do domu, 63 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta