Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przewoźnicy muszą ciąć emisje

29 listopada 2024 | Walka o klimat. Wyzwania dla Polski, Europy i Świata | Adam Woźniak
Elektryczne samochody ciężarowe po prostu opłacają się bardziej od tradycyjnych i mogą przesądzić o konkurencyjności przewoźnika
autor zdjęcia: AdobeStock
źródło: Rzeczpospolita
Elektryczne samochody ciężarowe po prostu opłacają się bardziej od tradycyjnych i mogą przesądzić o konkurencyjności przewoźnika
Pojazdy wodorowe mogą być alternatywą dla spalinowych i elektrycznych, ale na razie wiążą się z olbrzymimi inwestycjami
autor zdjęcia: AdobeStock
źródło: Rzeczpospolita
Pojazdy wodorowe mogą być alternatywą dla spalinowych i elektrycznych, ale na razie wiążą się z olbrzymimi inwestycjami

Ciężkie pojazdy elektryczne w przyszłości staną się tańsze w eksploatacji od konwencjonalnych. Są coraz bardziej dostępne i mogą zastąpić te spalinowe na większości tras.

Polskie firmy transportowe czeka elektromobilna transformacja. Zwłaszcza te zajmujące się transportem drogowym w przewozach międzynarodowych. Eksperci oceniają, że przedsiębiorcy muszą rozpocząć elektryfikację swoich flot, by zachować konkurencyjność w przewozach po Europie. – O dekarbonizacji transportu powinniśmy myśleć w kategoriach utrzymania pozycji europejskiego lidera. Firmom transportowym spadną koszty względem korzystania z pojazdów spalinowych, obniżymy też emisje CO2 – mówi Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Ocenia się, że ciężkie pojazdy elektryczne staną się w przyszłości tańsze w eksploatacji od konwencjonalnych. Są coraz bardziej dostępne i mogą zastąpić te spalinowe na większości tras. BloombergNEF zakłada spadek całkowitych kosztów posiadania elektrycznych ciężarówek o dopuszczalnej masie powyżej 15 ton nawet o 57 proc. do 2030 r. Uwzględniany w analizie przez BNEF całkowity koszt posiadania (TCO) obejmuje wkład finansowy w zakup pojazdu i eksploatację, w tym koszty paliwa i wymiany opon.

Według prognoz Komisji Europejskiej elektryfikacja sektora drogowego transportu ciężkiego zwiększy liczbę miejsc pracy w unijnej gospodarce. Zatrudnienie ma wzrosnąć zwłaszcza w energetyce oraz produkcji części mechanicznych i elektronicznych. Zmniejszą się wydatki na...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 13039

Wydanie: 13039

Spis treści

Walka o klimat. Wyzwania dla Polski, Europy i Świata

AMS: Przystanki z zielonymi dachami
Amazon już od dekady stawia na inwestycje w Polsce
Arche: Ratowanie historycznego dziedzictwa
Banki w Polsce stają się zielone
Bezczynność konkurencyjności szkodzi
Bezczynność konkurencyjności szkodzi
Biznes na froncie walki o klimat
Cegły coraz skuteczniej próbują nie zostawiać za sobą śladu
Coraz większa rola inicjatyw oddolnych
Czas na wydajny i sprawiedliwy system ROP
Cześtochowa. Ucieczka przed zabetonowaną historią
Dominik Dobrowolski. Podróżnik, który przemierza świat z misją
Dr Małgorzata Falencka-Jabłońska. Promotorka wiedzy ekologicznej w Polsce
Dr hab. Joanna Kulczycka. Autorytet w sprawach obiegu zamkniętego
Dr hab. inż. Zbigniew Karaczun. Specjalista z zakresu ochrony środowiska
Drzewica. Wielka transformacja w niewielkiej gminie
Ekologiczna transformacja opakowań nakręca innowacje
Elektromobilność w Polsce wciąż rozwija się pod prąd
Firmy walczą w Brukseli o korzystne rozwiązania
Fresh Inset. Polacy opracowali system przedłużający świeżość
Fundacja na Rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii . Racjonalne wykorzystanie energii
Green Lanes . Można zastąpić drewno w produkcji mebli
Hamowanie, a może stabilizacja
Inicjatywa Dzikie Karpaty. Oddolny ruch obywatelski
Jak powstrzymać zmiany klimatyczne na naszej planecie
KAPITUŁA ZIELONYCH ORŁÓW „RZECZPOSPOLITEJ”
Katastrofalne rekordy najwyraźniej nam powszednieją
Manifest krajowego przemysłu
Meble z łopat turbin i kosmetyki z czerstwego chleba ratują świat
Muszą działać tak szybko, jak zmienia się klimat
Niskoemisyjne materiały na budowie autostrady A2
Polacy chcą zmian, sklepy muszą reagować na nowe trendy
Polska prezydencja stawia na bezpieczeństwo
Polska zamienia się w pustynię
Pompy ciepła na rzecz efektywności energetycznej
Powodzenie zielonej transformacji zależy od każdego z nas
Prof. Ludwik Tomiałojć . Życie podporządkowane ornitologii i przyrodzie
Prof. Simona Gabriela Kossak. Badaczka całym sercem oddana Białowieży
Przewoźnicy muszą ciąć emisje
Pudełka coraz częściej stają się ważniejsze od ich zawartości
Ratując klimat, UE chce zadbać o przemysł
Rok z wyłączeniami i nadmiarem energii z OZE
Rynki pod specjalnym nadzorem unijnych regulatorów
Susze, powodzie i huragany biją w bezpieczeństwo żywnościowe
Trudny rok dla ROP w Polsce
Ubiegłoroczni laureaci
Zielone zmiany muszą trwać
Zrównoważone budownictwo: branża w fazie przejściowej
Śmieci nam przybywa, za to składowiska znikają
Zamów abonament