KE nakłada wysokie kary w sektorze pasażerskich przewozów kolejowych
Ustalenia Komisji Europejskiej wskazują na praktykę biznesową państwowych przedsiębiorstw kolejowych, w rezultacie której prywatny przewoźnik przewozów pasażerskich ma ograniczony dostęp do rynku przewozów.
Pod koniec października tego roku Komisja Europejska uznała czeskiego i austriackiego przewoźnika kolejowych przewozów pasażerskich – České Dráhy i ÖBB – za winnych zmowy kartelowej, co stanowi naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych. Zmowa ta miała być wymierzona w prywatnego przewoźnika – RegioJet. Wysokość nałożonej grzywny wyniosła łącznie 48,7 miliona euro.
Tło sprawy
České Dráhy i ÖBB to państwowi przewoźnicy dalekobieżnych przewozów pasażerskich w Czechach i Austrii. Spółka RegioJet weszła na rynek kolejowych przewozów pasażerskich w 2011 r. i jako prywatny przewoźnik korzysta w większości z używanych wagonów kolejowych.
Postępowanie wyjaśniające Komisji Europejskiej rozpoczęło się od niezapowiedzianych kontroli w czerwcu 2016 r. Wedle ustaleń Komisji w latach 2012–2016 České dráhy i ÖBB uczestniczyły w zbiorowym bojkocie, którego celem było utrzymanie ich pozycji rynkowej i zapobieżenie ekspansji RegioJet w Republice Czeskiej oraz na trasie Praga–Wiedeń.
W swojej wstępnej opinii Komisja ustaliła, że ČD i ÖBB uzgodniły, że będą utrudniać RegioJet dostęp do używanych wagonów ÖBB przeznaczonych do dalekobieżnego transportu pasażerskiego. W wyniku uzgodnień pomiędzy tymi narodowymi przewoźnikami m.in.: zmanipulowano procedury używanych wagonów ÖBB w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta