Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Kolejna nadzieja na tanie polskie drogi

07 stycznia 2008 | Ekonomia | Agnieszka Stefańska

W zeszłym roku nasz rząd wybudował słownie sześć kilometrów autostrad. W tym będzie podobnie – ma oddać zaledwie 4 kilometry. Dla porównania Chińczycy planują w roku 2008 wybudować 5 tysięcy kilometrów autostrad. W ciągu minionych 12 miesięcy przybyło im aż 8,3 tysiąca kilometrów. Mają się więc czym pochwalić. W odróżnieniu od nas.

Wydaje się, że cokolwiek zrobi nasz rząd, aby i w Polsce nowych autostrad było więcej, spotka się z entuzjazmem kierowców. Nie ma się czemu dziwić.Warto przy tej okazji przypomnieć, że nasze autostrady chcieli budować Chińczycy. Rozmawiali na ten temat z byłym ministrem transportu – na rozmowach się skończyło. Na razie. Choć pewnie tak zostanie, bo Chińczyków nie interesuje budowa 20-kilometrowych odcinków, jak proponuje Generalny Dyrektor.

Z drugiej strony odcinki o długości co najmniej 100 kilometrów jest w stanie wykonać zaledwie kilka firm. A wiadomo, im mniejsza konkurencja, tym gracze mogą dyktować wyższe ceny. Dlatego średni koszt wybudowania kilometra autostrady wzrósł z około 5 milionów euro do około 9 milionów euro i to w zaledwie dwa lata.

Doświadczenie pokazuje, że pomysł Generalnej Dyrekcji może iść w dobrym kierunku. Bo im więcej firm, tym niższe ceny. A krótkie odcinki to szansa dla małych polskich przedsiębiorstw. Pytanie tylko, czy ją wykorzystają.

Brak okładki

Wydanie: 7906

Spis treści

Ekonomia

Artman – już wkrótce nowa marka odzieżowa i większa sieć handlowa
Bruksela chce, by wielkie koncerny energetyczne sprzedały swoje sieci
Chiny: reklamą w korupcję
Co robić z rosnącą inflacją?
Cypr i Malta z euro
Cytat dnia
Człowiek, który wywindował ceny ropy
Groźne rosomaki, kraby i langusty
Im wyższe zarobki, tym więcej mieszkań
Indeksy spadają, lecz nie wszyscy tracą
Informacje ze spółek - od 31 grudnia 2007 do 4 stycznia 2008
Inwestorzy z dużą niepewnością spoglądają na najbliższe miesiące
Kalendarium gospodarcze
Kolejna nadzieja na tanie polskie drogi
Komfort zmienia nazwę i planuje debiut
Koszalin chce miejskich stacji paliw
Liczba dnia: 232 tys. przetargów i zleceń
Miasta potrzebują dużo kapitału
Multikino na giełdę
Negocjacje w Budryku mogą być wznowione
Niepewne perspektywy dla aut
Niższe przychody
Nowy dyrektor w „Gazecie Prawnej”
Oferta Niemców w Słowenii
Optymizm biznesu
Piłkarze idą na GPW
Projekt terminalu LNG za 26 mln zł
Przeciw błędom urzędów
Przyspieszenie drogowe
Ratunek dla Naftogazu
Rośnie ruch lotniczy
Rumunia kupuje dania Frosty
Rynek pracy dla Polaków
Spór o media publiczne
Telekomunikacja: moda na małe i średnie firmy
Telewizyjna reklama staje się coraz droższa
Time został spółką akcyjną
Trudna droga do innowacji
Trzej nowi prokurenci w PGNiG
W polskim Internecie gwałtownie przybyło sklepów, klientów i pieniędzy
Wielkie koncerny energetyczne bronią swoich pozycji
Wieści z USA nie służą polskim akcjom
Zmiany w Canal+ Cyfrowy
Zmiany we władzach Presspubliki

Poradnik Prawny: Kto otrzyma wcześniejsze emerytury

Zamów abonament