Handlowcy narzekają: coraz trudniej o nowe sklepy
Franczyza ciągle popularna. W tym systemie działa już w Polsce ok. 15 tys. sklepów. Chętnych na uruchomienie kolejnych placówek jest bardzo wielu. Brakuje jednak lokalizacji, przez co dynamika rynku spadła o połowę
Rynek franczyzowy w Polsce ciągle rozwija się bardzo szybko – tę formę ekspansji stosuje już 80 sieci handlowych. Ubiegłoroczne przychody ze sprzedaży 10 największych franczyzodawców wyniosły ok. 15 mld zł. Rosną one w tempie nawet 20 proc. rocznie, a dynamika ta w kolejnych latach powinna się co najmniej utrzymać.
Do sieci działającej pod znaną marką i z zapewnionym – przynajmniej w pewnym zakresie – zaopatrzeniem można wejść już za kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. W sumie w ubiegłym roku zdecydowało się na to 1,2 tys. placówek. Jak podaje Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych, to niewiele ponad 2 proc. z liczby działających na polskim rynku niezależnych sklepów. Sęk w tym, że zdecydowana większość z nich nie jest dla sieci atrakcyjna – ich lokalizacja nie zapewnia bowiem odpowiednich obrotów.
Dla części branży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta