Jak powinna być zarządzana i finansowana telewizja publiczna?
W większości państw UE utrzymano abonament, który u nas ma zniknąć. Ważną rolę odgrywają rady podobne do KRRiT
Platforma Obywatelska chce zmienić publiczną telewizję, bo według polityków partii rządzącej odeszła od swojej misyjnej funkcji.
TVP ma dominującą pozycję na rynku, zarówno jeśli chodzi o oglądalność, jak i przychody z reklam. Programy misyjne przynoszą jednak zaledwie 4 proc. oglądalności stacji.
Jednym z reformatorskich pomysłów jest likwidacja abonamentu. – Jest on ciężarem archaicznym – stwierdził ostatnio premier Donald Tusk.To jednak najpopularniejsze rozwiązanie w Europie. W większości krajów telewizję zasila abonament. – Dziwi mnie, że rzekomo najbardziej proeuropejska partia w Polsce dąży do zdemolowania praktykowanego w Unii Europejskiej rozwiązania – komentuje Andrzej Urbański, prezes TVP. – To w konsekwencji doprowadzi do zniszczenia Polskiego Radia i znacznego osłabienia pozycji telewizji publicznej.
Stacje komercyjne zarzucają TVP, że wykorzystuje abonament do finansowania przedsięwzięć czysto komercyjnych i proponowania zaniżonych cen reklam, psując rynek. – Nie mamy nic przeciwko finansowaniu TVP z abonamentu. Powinien on być jednak wykorzystywany do finansowania działalności misyjnej, a nie do budowania finansowego imperium i dominacji na rynku reklamowym – mówi „Rz” Karol Smoląg, rzecznik TVN.– Nic takiego nie robimy – odpiera prezes Urbański.
Połączenie dochodów z reklam wraz ze środkami publicznymi to najczęstsza forma finansowania telewizji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta