Gdzie i jakie informacje wpisujemy do świadectwa pracy
Publikujemy ostatnią część odpowiedzi eksperta Katarzyna Piecyk, główna specjalistka w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy w Warszawie na pytania czytelników zadane podczas dyżuru 26 lutego
Urlop bezpłatny
W 2006 r. zatrudnialiśmy pracowników na sezon i każdy z nich korzystał z tygodniowego urlopu bezpłatnego. Wpisałam go w pkt 4 ust. 2 świadectwa pracy, a w ust. 10 wyszczególniłam jako okres nieskładkowy. ZUS natomiast uważa, że w ust. 10 podaje się tylko okresy nieskładkowe spowodowane zwolnieniami lekarskimi. Czy to właściwa interpretacja?
Informację o wykorzystaniu urlopu bezpłatnego wraz z podstawą prawną jego udzielenia pracodawca podaje tylko w pkt 4 ust. 2 świadectwa pracy. Natomiast w pkt 10 formularza wskazuje dane o przypadających w okresie zatrudnienia okresach nieskładkowych określonych w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i dotyczą one otrzymanych przez zatrudnionego zwolnień lekarskich.
Nie można zatem informacji o urlopie bezpłatnym zamieszczać w dwóch miejscach tego dokumentu. Nie wskazuje na to również instrukcja wypełnienia świadectwa zamieszczona w załączniku do rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (DzU nr 60, poz. 282 ze zm., dalej rozporządzenie).
Na chorobowym
Świadectwo pracy nie zawiera właściwej informacji o zasiłku chorobowym pracownika. ZUS zakwestionował je przy obliczaniu tzw. kapitału początkowego. Czy mogę na nim dopisać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta