Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Rejs do sztokholmskich rarytasów

16 maja 2008 | Moje Podróże | Filip Frydrykiewicz
Wytworne hotele i kamienice wyrastają nad wodą w centrum miasta
autor zdjęcia: Filip Frydrykiewicz
źródło: Rzeczpospolita
Wytworne hotele i kamienice wyrastają nad wodą w centrum miasta
Sztokholmski ratusz stał się sławny, bo co roku odbywa się w nim bankiet dla noblistów i 1300 gości
autor zdjęcia: Filip Frydrykiewicz
źródło: Rzeczpospolita
Sztokholmski ratusz stał się sławny, bo co roku odbywa się w nim bankiet dla noblistów i 1300 gości
źródło: Rzeczpospolita
W skansenie tradycja miesza się ze współczesnością
autor zdjęcia: Filip Frydrykiewicz
źródło: Rzeczpospolita
W skansenie tradycja miesza się ze współczesnością
Gamla Stan, czyli Stare Miasto tworzą gęsto zabudowane wysokimi kamienicami, wąskie uliczki
autor zdjęcia: Filip Frydrykiewicz
źródło: Rzeczpospolita
Gamla Stan, czyli Stare Miasto tworzą gęsto zabudowane wysokimi kamienicami, wąskie uliczki
Otwarty pokład promu zaludnia się przy ładnej pogodzie
autor zdjęcia: Filip Frydrykiewicz
źródło: Rzeczpospolita
Otwarty pokład promu zaludnia się przy ładnej pogodzie

– Prawo na burtę – pada komenda kapitana. – Prawo na burtę – powtarza sternik. I po chwili melduje: – Jest prawo na burtę. Wielki prom odbija powoli od nabrzeża. Kieruje się do wyjścia z portu. Za kilkanaście godzin przepłynie Bałtyk i dotrze do wybrzeży Szwecji.

„Scandinavia” rozpoczyna kolejny rejs do Sztokholmu. To największy, jeśli chodzi o liczbę zabieranych pasażerów, prom pływający po Bałtyku u polskiego armatora. Może pomieścić 1800 ludzi i 515 samochodów osobowych. Ma prawie 146 metrów długości i 25 metrów szerokości.

Dzięki uprzejmości kapitana Wojciecha Sobkowiaka wyjście z portu obserwuję z mostku kapitańskiego. Obszerne, oszklone pomieszczenie znajduje się w przedniej części promu, wysoko nad pokładem. Jego dwa skrzydła wystają nawet ponad pokład i zawieszone są nad wodą. To dziwne uczucie obserwować z tej wysokości granatową toń przesuwającą się pod nogami.

„Scandinavia”, choć na to nie wygląda, bo trzyma się bardzo dobrze, ma już 28 lat. Pięć lat temu od szwedzkiego armatora kupiła ją Polska Żegluga Bałtycka Polferries. Kapitan Sobkowiak, marynarz z 34-letnim stażem, pływa na niej, odkąd „Scandinavia” jest w polskich rękach. – Szwedzi przekazali nam prom w bardzo dobrym stanie, zawsze dbali o niego, wyposażali go też w najnowsze urządzenia decydujące o bezpieczeństwie rejsu – opowiada.

Mostek wygląda jak połączenie kabiny pilotów w samolocie z centrum kierowania zautomatyzowaną fabryką. Mnóstwo tu pulpitów, a na nich ekranów, drążków, wskaźników, pokręteł, lampek, monitorów komputerowych.

Szeroki kadłub promu musi teraz przejść między dwiema bojami u wylotu portu w Gdańsku...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8015

Spis treści

Ekonomia

Abonament dla najuboższych
Akcje Rafako w cenie
Arval kupił auta dla Pepsi
Atrakcyjny Comes
Bakalland na zakupach
Benzyna może dojść do 5 zł za litr
Biznesmeni lekceważą problem korupcji
Boom w inwestycjach private equity
Bruksela chce zmniejszyć dopłaty dla rolników
Carrefour: lepiej od prognoz
Ciech sprzedał za miliard
Cierpliwy prezes
Cytat dnia - Dominique Strauss-Kahn prezes Międzynarodowego Funduszu Walutowego
DM Millennium o bankach
Deficyt w 2009 r. może sięgnąć 20 mld zł
Dobre wyniki, a akcje w dół
Dobry kwartał Polic
Drewex na GPW
Drewno wreszcie zacznie tanieć
Dywidendy Zelmera i Dom Development
Dziki Zachód na polskim wschodzie
Europa w lepszej kondycji od USA
Europa wciąż jest silna
GPW zawiesza
Górnicze „nie” dla pracy w soboty i niedziele
Inflację będą podbijać rosnące ceny usług
Inwestorzy przestraszyli się planów Agory
Kalendarium gospodarcze
Kontenerowiec dla Fesco
Kredyt Bank: rozwój dzięki grupie
Kruk się broni
Kupuj Asseco
Lepsze wyniki Getin Holdingu
Liczba dnia - 44 pozycja w rankingu
Limity CO2 – więcej dla elektrowni
Miliardowe wydatki na ochronę granic
Mniejszy popyt na ropę
Multimedia: zaległe podatki obniżyły zysk
Młody pan turyńskiego Lingotto
Nadwyżka w USA
Nawet 8 proc. na rachunku
Netia: 950 mln zł w tym roku
Niebezpieczne branże
Niemcy wytykają Rosjanom szpiegostwo gospodarcze
Oporem szczyty z kwietnia
Ostudźmy emocje, rozmawiajmy o biznesie
Parki technologiczne nie spełniają swojej roli
Parki technologiczne nie spełniają swojej roli
Piekary nie odrobią strat
Planowy wzrost Telefoniki
Plany ekspansji Assecco
Podatek na wsi
Podatki na wsi za 2 lata
Podwyżka albo strajk
ProSiebenSat.1 pod kreską
Profesor Gawlikowska do EBOiR
Przymusowy wykup Dalkii
Rekomendacja BRE w górę
Ropa zamieni Brazylię w potęgę
Rosną kary za czystą energię
Rosną wpływy sieci kin
Rozmowy w Budryku przełożone
Spadek zysku PZU nie hamuje apetytu na zakupy
Stabilne obligacje i złoty
Strategia dla LOT
Stratne Makarony Polskie
Venicius Capital zaoferuje nowe zagraniczne fundusze
W jaki sposób aktywnie zarządzać swoim portfelem akcji?
Więcej Polkomtelu dla Vodafone albo KGHM
Wyższy zysk Integera
Zelmer: będzie dywidenda
Związkowcy walczą o pomostówki
ÖMV: pozew oddalony
Żabka inwestuje w Czechach
Zamów abonament