Triumf starego mistrza
Kompozytor i jego dzieło
Przez całe życie Giuseppe Verdi próbował zmierzyć się z geniuszem Szekspira, ale dopiero dzięki spotkaniu z Arrigo Boito stworzył „Otella” i „Falstaffa”, udowadniając, że dorównuje mu talentem. Podziw dla angielskiego dramaturga wyjaśnia, dlaczego latem 1879 r. dobiegający siedemdziesiątki Verdi dał się skusić pomysłowi na nową operę i po pierwszym spotkaniu z Arrigo Boito, który przedstawił mu szkic libretta, powiedział zachęcająco: „Niech pan nada temu formę poetycką. Przyda się to panu, mnie lub komuś innemu”. Jako kompozytor operowy milczał od ośmiu lat. Po triumfalnie przyjętej „Aidzie” nie dał światu nowego dzieła. Nie chciał na starość się powtarzać, był gotów pojawić się na scenie tylko wówczas, gdy zyska pewność, iż dorówna wyzwaniom nowej epoki. Zamiast jednak skupić się na „Jagonie”,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta