Wyjaśniamy niektóre wątpliwości dotyczące podróży służbowych podwładnych
Pracodawca prywatny może określić własne reguły zwrotu kosztów wyjazdów służbowych pracowników. Jeżeli tego nie zrobi, powinien je rozliczać tak samo jak w budżetówce
Zazwyczaj pracodawcy nie mają kłopotów z ogólnymi zasadami delegowania podwładnych w podróż służbową. Gorzej jednak radzą sobie z własnymi obowiązkami i uprawnieniami pracowników w nietypowych sytuacjach. A tych przy delegacjach bywa sporo. Opisujemy je i wyjaśniamy te wątpliwości. Zasadniczo można je podzielić na trzy grupy: ogólnoprawne, finansowe oraz dotyczące szczególnych grup zatrudnionych.
Przy delegacjach służbowych podstawowe akty to rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie:
- wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (DzU nr 236, poz. 1990 ze zm., dalej rozporządzenie o podróżach krajowych),
- wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (DzU nr 236, poz. 1991 ze zm., dalej rozporządzenie o podróżach zagranicznych).
Ponadto do rozliczenia kosztów przejazdów lokalnych służy:
- rozporządzenie ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta