Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Lotnictwo WP w dobie wojny 1919 – 1920 r.

04 czerwca 2009 | Polska Piłsudskiego | Michał Mackiewicz
Albatros D. III w barwach 7. Eskadry Myśliwskiej – Kościuszkowskiej – w której walczyli amerykańscy piloci ochotnicy
źródło: Rzeczpospolita
Albatros D. III w barwach 7. Eskadry Myśliwskiej – Kościuszkowskiej – w której walczyli amerykańscy piloci ochotnicy
Dowódcy Eskadry Kościuszkowskiej – Cooper i Fauntleroy
źródło: Rzeczpospolita
Dowódcy Eskadry Kościuszkowskiej – Cooper i Fauntleroy

Pierwsze samoloty przejęliśmy po zaborcach, m.in. na lotniskach w Krakowie, Lwowie, Lublinie, Warszawie czy podpoznańskiej Ławicy. Z czasem doszły zakupy za granicą, we Francji zwłaszcza, raczkować zaczęła produkcja krajowa.

W tym początkowym okresie zdecydowanie przeważały samoloty wywiadowcze (ponad 60 proc.), mniej niż 20 proc. stanowiły myśliwskie, natomiast bombardujące można było policzyć na palcach rąk.

Samoloty wywiadowcze były maszynami wielozadaniowymi, nierzadko doskonale sprawdzającymi się w boju. Należał do nich m.in. francuski Breguet XIV, najliczniej reprezentowana maszyna w początkowym okresie. Ten klasyczny jednosilnikowy (silnik Renault) dwupłat z dwuosobową załogą produkowany był seryjnie od 1917 roku; do Polski trafił wraz z Armią Hallera oraz dzięki dodatkowym zakupom. Funkcjonował w dwóch wersjach: wywiadowczej i bombowej. Uzbrojenie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8336

Spis treści
Zamów abonament