Kryzys nadal omija sieci handlowe
Tylko co dziesiąta firma z branży ma problemy, w całej gospodarce jest ich dwa razy więcej. Spółki już obserwują poprawę wyników. Polski rynek jest w znacznie lepszej sytuacji niż w większości pozostałych krajów europejskich
Jak wynika z najnowszych danych przeanalizowanych przez wywiadownię gospodarczą Dunn & Bradstreet, spośród zbadanych niemal 4,5 tys. firm prowadzących sklepy spożywcze jedynie 12,7 proc. ma poważne problemy finansowe, które odbijają się na współpracy z dostawcami. Negatywne zjawiska w podobnej skali dotykają też innych firm handlowych, co pokazuje, że w branży sytuacja jest znacznie lepsza niż choćby w transporcie, budownictwie czy produkcji.
Dane potwierdzają też inne firmy, rynek najgorsze ma bowiem za sobą. Zgodnie z ostatnim raportem agencji Nielsen sprzedaż artykułów spożywczych i chemicznych po wzroście w pierwszym kwartale jedynie o 4,7 proc. już w drugim zyskała 10,7 proc., co uplasowało Polskę w ścisłej europejskiej czołówce.
– Kryzysu w handlu na pewno nie ma, jednak na poziomie zysków nie jesteśmy zadowoleni z wyników. 19 naszych sklepów działa krócej niż półtora roku, więc jeszcze nie osiągnęły rentowności. Dlatego wynik netto za III kwartał też będzie poniżej naszych oczekiwań, ale końcówka roku będzie zdecydowanie lepsza – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.
Jednak, jak wyjaśnia, sklepy działające od pięciu do siedmiu lat zwiększają w tym roku obroty o 7 proc., a te, które funkcjonują...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta