Konsolidacja dotarła do hurtowników
Handel hurtowy jeszcze kilka lat temu był bardzo rozdrobniony. Teraz na czoło wysunęła się grupa zdecydowanych liderów
Piotr Mazurkiewicz
W połowie lat 90. działało ok. 20 tys. hurtowni, sprzedających głównie szeroko rozumiane produkty spożywcze i chemiczne, czyli FMCG. GUS podaje, że w 2009 r. handel hurtowy w Polsce wart był 759,8 mld zł, z czego żywność i napoje (także alkoholowe) stanowiły 17 proc., czyli ok. 129,2 mld zł.
Rynek bardzo szybko się konsoliduje – dzisiaj liczba tego typu hurtowni spadła poniżej 5 tys. Dodatkowo tylko kilka firm działa na skalę ogólnopolską. Jednak rynek wciąż jest rozdrobniony – pięć największych kontroluje tylko ok. 30 proc., reszta jest w rękach mniejszych podmiotów.
Pod względem przychodów największą firmą zajmującą się handlem hurtowym jest Makro należące do niemieckiej grupy Metro. Jednak konkurenci zwracają uwagę, że firma sprzedaje także inne kategorie produktów. Z danych wicelidera pod względem przychodów – czyli grupy Eurocash – wynika, że to ona w przypadku dystrybucji artykułów FMCG ma największy, bo 11,5-proc., udział w rynku. Makro wraz z kolejną firmą na tym rynku, czyli Emperią Holding, ma po 5,8 proc. udziału.
Przejęcia i sieci partnerskie
Ostatni rok nie był dla większości zbyt łaskawy. Pod względem tempa wzrostu przychodów liderem jest rzeszowski Specjał, operator sieci detalicznej Nasz Sklep. Spółka zwiększyła obroty o
30,4 proc., do ponad 3,6 mld zł. Firma aktywnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta