Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Korytarze z Hamletami

27 maja 2011 | Życie Warszawy
Wśrod zajęć są: ruch sceniczny z Ryszardem Olesińskim, technika relaksacyjna z Małgorzatą Kędziorek i szermierka z Tomaszem Grochowskim. Studentów inspiruje też patron szkoły – Aleksander Zelwerowicz
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Wśrod zajęć są: ruch sceniczny z Ryszardem Olesińskim, technika relaksacyjna z Małgorzatą Kędziorek i szermierka z Tomaszem Grochowskim. Studentów inspiruje też patron szkoły – Aleksander Zelwerowicz
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Bycie na scenie to słowo i ruch. Studenci ćwiczą więc aktorstwo – m.in. z Wojciechem Pszoniakiem i rytmikę z Barbarą Bernacką
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Bycie na scenie to słowo i ruch. Studenci ćwiczą więc aktorstwo – m.in. z Wojciechem Pszoniakiem i rytmikę z Barbarą Bernacką
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa

Był pogodny wieczór

4 czerwca 1811 roku. W Sali Redutowej

Teatru Narodowego, który mieścił się wtedy przy pl. Krasińskich, Wojciech Bogusławski ogłosił oficjalnie powstanie Szkoły Dramatycznej. Znakomitym gościom przedstawił pierwszych uczniów. Dwanaścioro.

Emploi, co to takiego?

Liczba nie była przypadkowa. Taki zespół wystarczał do odegrania wszelkich ówczesnych sztuk. Istniał bowiem wyraźnie określony typ postaci i podział ról – od tzw. amanta pierwszego po służącego.

– O niektórych scenicznych zadaniach decydował nie wiek, lecz warunki fizyczne – podkreśla prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska, pod której kierownictwem odbędzie się jutro jubileuszowa konferencja. Na niej dowiemy się m.in., czy aktorskie emploi wciąż obowiązuje?

W czasach Bogusławskiego takich wątpliwości nikt nie miał. Ale też przychodzący do szkoły byli znacznie młodsi niż dzisiejsi studenci, od których wymaga się dowodu osobistego i świadectwa maturalnego.

Dwieście lat temu Szkoła Dramatyczna stawiała inne warunki. Żądano umiejętności czytania i pisania oraz świadectwa ukończenia przynajmniej trzech klas. Ale przede wszystkim harmonijnego „składu ciała", czerstwości, przyjemnej twarzy i – co także teraz brane jest pod uwagę – dźwięcznego, mocnego organu głosowego oraz muzykalności. Poza tym wszystkim „panienki powinny...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8938

Spis treści

Nieruchomości komercyjne

Zamów abonament