Polska: wielki plac budowy
Już powstają drogi o wartości 68 mld zł i tory za 16 mld zł. Na budowę gazociągów przesyłowych sieci energetycznych do 2010 r. trzeba wydać 16 mld zł
Zdecydowana większość dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce jest realizowana w sektorze transportowym. Od lat najwięcej pieniędzy było wydawanych na budowę i remonty dróg, a zdecydowanie mniej na przebudowę infrastruktury kolejowej. Chociaż skala wydatków jest ogromna, trwające inwestycje drogowe nie rozwiążą problemów z infrastrukturą. Długiego okresu zaniedbań nie uda się odrobić w ciągu dziewięciu lat, od kiedy istnieje możliwość szerokiego korzystania z unijnego wsparcia.
Kryzys wymusił oszczędności
Choć dostępne są środki na niespotykaną wcześniej skalę, to problemem jest zapewnienie funduszy na wkład własny. Według pierwotnych planów inwestycje drogowe realizowane do 2015 r. przy wsparciu dotacji unijnych miały być warte ponad 120 mld zł. W związku z kryzysem gospodarczym wartość programu inwestycyjnego została jednak ścięta do 82,2 mld zł. Tyle mogą być warte projekty, które rozpoczną się przed 2013 r. i znajdują na liście dołączonej do programu budowy dróg krajowych na lata 2011 – 2015. By przekroczyć tę kwotę, Generalna Dyrekcja...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta