Okrągła wartość na okrągłą rocznicę
330 najdroższych polskich marek jest wartych łącznie niemal 60 miliardów złotych
Marcin Anklewicz
W jubileuszowej, dziesiątej już, edycji Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek ich łączna wartość wzrosła o 3,2 proc. w porównaniu z ubiegłorocznym zestawieniem. Zmiana ta nie jest może tak imponująca jak zwyżka indeksów na GPW (wzrost WIG20 w roku 2012 o 20 proc.!), ale i tak większa niż analogiczny przyrost PKB.
Immanentną cechą naszej gospodarki jest fakt, że co roku możemy obserwować zniknięcie co najmniej jednego okrętu flagowego – popularnej polskiej marki, która najczęściej zastępowana jest przez zagranicznego właściciela jego globalnym brandem. Nie inaczej było w tym roku: ING zrezygnował już ostatecznie z dopisku „Bank Śląski". W rezultacie marki ING Bank Śląski wycenianej w ubiegłorocznym zestawieniu na ponad 459 mln zł i zajmującej w nim 25. miejsce nie ma już na naszej liście.
Efekt fuzji i konsolidacji
W jubileuszowej edycji rankingu widoczny jest brak marek Cyfra+ i n, które za rok zobaczymy w naszych tabelach pod połączoną postacią nc+. W sektorze bankowym z kolei znikają bezpowrotnie: przejęty przez BZ WBK Kredyt Bank oraz wycofana przez BRE marka Multibank. Dzięki temu jednak mBank, podstawowa marka byłego BRE Banku (dziś mBanku) wyrasta zasłużenie na czwartą największą markę bankową.
Spowodowana powyższymi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta