Superdziesiątka na dziesiątą rocznicę
Anita Błaszczak
O 12,4 miliarda złotych wzrosła łączna wycena 10 supermarek – czyli tych, które są z nami najdłużej i w dziesięcioletniej historii naszego rankingu najwięcej zyskały na wartości. Siedem z nich jest w nim notowanych od pierwszej edycji zestawienia, czyli od 2004 r., gdy wycenialiśmy 150 brandów wartych łącznie 22,6 mld zł.
Od tego czasu łączna wartość uczestników rankingu wzrosła prawie trzykrotnie, do niemal 60 mld zł w tym roku. Co prawda, takie bezpośrednie porównanie jest nieco zafałszowane zmieniającą się ilością wycenianych w nim brandów – w kolejnych latach ranking rozrastał się, obejmując nowe kategorie (w tym deweloperów i instytucje finansowe) oraz nowe marki, by osiągnąć obecną liczbę 330 uczestników.
Aż trzech brandów z ówczesnej pierwszej piątki nie ma już dziś na rynku – na czele z liderem z 2004 r., Telekomunikacją Polską. W ubiegłym roku, gdy była już cieniem dawnej świetności, została zastąpiona przez globalny Orange. Wcześniej ten sam los spotkał marki będące w dużo lepszej kondycji, jak Idea, Era – również wymienione na międzynarodowe brandy w ramach korporacyjnej strategii swych właścicieli.
Mimo tych spektakularnych odejść łączna wartość naszego zestawienia rośnie. To w dużej mierze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta