Gmina odpowiada za aktualizację spisów wyborców
Zadania | Wyborcy mogą sprawdzić, czy rejestr osób uprawnionych do głosowania jest prowadzony prawidłowo. Udostępniany jest on na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.
Anna Puszkarska radca prawny
Kodeks wyborczy (dalej k.w.) przewiduje, że gmina prowadzi rejestr i sporządza spisy wyborców jako zadanie zlecone. Stały rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którym przysługuje prawo wybierania. Na podstawie tego rejestru sporządza się spisy osób uprawnionych do udziału w konkretnych wyborach lub w referendum.
Z urzędu lub na wniosek
Wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowani na obszarze danej gminy na pobyt stały są wpisywani do rejestru wyborców z urzędu. Natomiast:
- wyborcy stale zamieszkali na obszarze danej gminy bez zameldowania na pobyt stały,
- wyborcy nigdzie niezamieszkali, przebywający stale w gminie, a także
- obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi, stale zamieszkali w gminie
- mogą być wpisani do rejestru na swój pisemny wniosek złożony w urzędzie gminy.
Wyborcy stale zamieszkali na obszarze gminy pod innym adresem niż adres ich zameldowania na pobyt stały w tej gminie mogą być wpisani – na swój wniosek – do rejestru pod adresem stałego zamieszkania.
Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje w takich sprawach decyzję w ciągu trzech dni od daty wniesienia wniosku, po sprawdzeniu, czy wnioskodawca spełnia warunki stałego zamieszkiwania w danej gminie (art. 20...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta