Wydruk z portalu aukcyjnego nie wystarczy
Nabywanie towarów na aukcjach internetowych jest popularne wśród niewielkich firm. Aby przedsiębiorca mógł zaliczyć wydatki do kosztów, musi zadbać o ich właściwe udokumentowanie. A to może być trudne, jeśli kupuje od Kowalskiego.
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie handlu opodatkowaną według zasad ogólnych. Podatkową księgę przychodów i rozchodów prowadzę metodą kasową. Część towarów handlowych kupuję na aukcjach internetowych od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Zakupy te nie są potwierdzane fakturami (rachunkami), ale jedynie wydrukiem z internetu informującym o wygranej aukcji. Czy ten wydruk, uzupełniony o dowód zapłaty, może być podstawą do zaewidencjonowania kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, gdy oba te dokumenty posiadają datę, dane nabywcy oraz dostawcy, ilość i rodzaj zakupionego towaru, cenę i numer aukcji? – pyta czytelniczka.
Jednym z warunków zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest m.in. właściwe jego udokumentowanie, tj. w sposób pozwalający na zaewidencjonowanie w urządzeniach księgowych – w przypadku czytelnika w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Nie tylko faktury
Stosownie do § 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporzązdenie) podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, do których zalicza się:
- faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta