To oni grają pierwsze skrzypce
08 lutego 2017 | Ekonomia
Jens Ocksen prezes Volkswagen Poznań. Z koncernem Volkswagena związany od przeszło 30 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywał m.in. przy produkcji transportera T4 w Hanowerze i podczas wielu projektów zagranicznych, m.in. w Tajpej. Jest członkiem kierownictwa marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Zarządzana przez niego spółka Volkswagen Poznań stała się największym pracodawcą w Wielkopolsce: obecnie w czterech zakładach firmy zatrudnionych jest już ponad 9 tys. osób. W ub. roku w poznańskim Antoninku wyprodukowanych zostało 185 tys. samochodów. To jak dotąd najwyższy roczny poziom produkcji w tych zakładach. Udział Volkswagena w polskiej branży motoryzacyjnej zwiększyła uruchomiona jesienią ub. roku fabryka samochodów dostawczych Crafter we Wrześni, za którą także odpowiada Ocksen. Inwestycja ożywiła gospodarczo miasto, gdzie utworzono Wrzesińską Strefę Aktywności Gospodarczej, mającą przyciągać kolejne inwestycje. —adw
Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland. Jest absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Pracę w General Motors rozpoczął w 1997 roku, obecnie odpowiada za zakłady General Motors w Polsce, na Węgrzech i w Austrii. Pod jego kierownictwem uruchomiono w zakładzie produkcję kolejnych modeli samochodów dla czterech marek koncernu General Motors: Opla, Vauxhalla, Buicka i Holdena. Najnowszy model fabryki – Opel Astra – otrzymał prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2016. Firma poszerzyła działalność o prace badawczo-rozwojowe, a także w ramach Centrów Usług Wspólnych – o usługi finansowe i kadrowe na rzecz jednostek General Motors na świecie. W 2016 roku zakład GM Manufacturing Poland odnotował rekordową liczbę ponad 200 tysięcy wyprodukowanych samochodów. Jest jednym z największych pracodawców na Śląsku, a budowa fabryki Opla zmieniła gospodarczy charakter regionu. —adww
Mariusz Golec, prezes Wieltonu. Z firmą związany jest prawie od początku jej powstania, a kieruje nią od czerwca 2015 roku. Spółka jest największym w Polsce producentem przyczep i naczep. W ciągu dziesięciu lat mocno automatyzowała produkcję, wdrożyła nowe technologie. Ma ambicję osiągnięcia w swojej branży trzeciej pozycji na rynku europejskim. Środkiem do tego celu są zagraniczne akwizycje. W 2015 roku Wielton przejął francuską spółkę Frehauf posiadającą zakład w Auxerre oraz aktywa włoskiej firmy Compagnia Italiana Rimorchi, będącej właścicielem włoskich marek: Merker, Viberti i Cardi. Te aktywa pomogą Wieltonowi w rozwoju na nowych rynkach, np. w Hiszpanii czy Portugalii. W ub. roku Wielton powołał spółkę w Niemczech. Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem zajmuje się sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W perspektywie kilku lat Wielton chce tam sprzedawać przeszło 1,5 tys. przyczep i naczep rocznie. —adw
Solange Olszewska, prezes Solaris Bus & Coach. Jest założycielem, właścicielem i prezesem zarządu Solarisa, który stał się jednym z liderów na europejskim rynku produkcji autobusów. Rodzinna firma Solange i Krzysztofa Olszewskich zatrudnia blisko 2500 osób, a produkowane przez nią pojazdy jeżdżą w 30 państwach i w ponad 600 miastach. Autobus elektryczny marki Solaris został uznany za najlepszy autobus miejski roku 2017 w prestiżowym konkursie Bus of the Year organizowanym przez Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych. Od uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już ponad 12 tys. pojazdów. Elektryczne autobusy Solarisa wożą pasażerów w Niemczech (m.in. w Brunszwiku, Berlinie, Hamburgu, Dreźnie i Düsseldorfie) oraz Szwecji (Vasteras). Firma pracuje nad budową autobusu elektrycznego z wodorowym ogniwem paliwowym. —adw
Janusz Soboń, prezes Kirchhoff Polska. Pracuje w Kirchhoff Polska od początku działalności firmy. Od dziesięciu lat jest prezesem tej spółki, która należy do Kirchhoff Automotive – prywatnego przedsiębiorstwa będącego własnością niemieckiej rodziny Kirchhoff. Ma ono 30 zakładów w 11 krajach. Polski oddział Grupy pod względem zatrudnienia należy do największych. W ciągu 18-letniej działalności w Polsce firma Kirchhoff znalazła się w czołówce polskich dostawców dla światowych producentów samochodów. Posiada zakłady w Mielcu oraz w Gliwicach, gdzie pracuje blisko półtora tysiąca osób. Do 2015 roku zainwestowała w Polsce przeszło 160 milionów euro. Dwa lata temu zapadła decyzja o budowie kolejnego zakładu – w Gnieźnie. Specjalizuje się on w spawaniu i zgrzewaniu metalowych elementów konstrukcyjnych nadwozi i podwozi do aut osobowych i dostawczych. Janusz Soboń łączy kierowanie polską spółką z funkcją członka zarządu Kirchhoff Automotive.
Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland. Absolwent Politechniki Warszawskiej, w Toyota Motor Poland od 1991 roku. W latach 2006–2010 pracował w europejskiej centrali Toyoty w Brukseli, był odpowiedzialny za wdrażanie nowej strategii marki dla Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Hiszpanii i Włoch. W styczniu 2012 r. wrócił do Polski na stanowisko prezydenta Toyota Motor Poland, a cztery lata później objął równoległe stanowisko prezydenta Toyota Central Europe. Jego zasługą jest rozpowszechnienie w Polsce samochodów z napędem hybrydowym, w których japońska marka jest niekwestionowanym liderem. Ubiegły rok Toyota zakończyła szóstym z rzędu wzrostem sprzedaży hybryd, a w styczniu tego roku sprzedaż przekroczyła 1,4 tys. sztuk. Plany na cały 2017 rok zakładają sprzedaż nawet 14 tys. hybryd. —adw
Achim Schaible, prezes Volkswagen Group Polska. Kieruje firmą, która ma największy wpływ na kształtowanie polskiego rynku nowych samochodów. Grupa jest przedstawicielem sześciu marek: Volkswagena, Audi, Seata, Skody, Volkswagena Samochody Użytkowe i Porsche. Spółka zatrudnia ok. 550 osób i współpracuje z siecią 335 dealerów i zakładów serwisowych. Rocznie sprzedaje ponad 100 tys. pojazdów. Skoda od długiego czasu pozostaje liderem rynku, a Octavia i Fabia są na pierwszym i drugim miejscu w rankingu najpopularniejszych modeli. Volkswagen jako marka także doskonale sobie radzi: w ubiegłym roku był wiceliderem sprzedaży z przeszło 20-proc. wzrostem w ujęciu rok do roku i przeszło 10-proc. udziałem w rynku. To także ulubiona marka polskich menedżerów – ta grupa klientów najchętniej wybiera Passata. —adw
Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland. Z Volvo Car Poland związany jest od 2004 roku. W latach 2007–2009 zajmował stanowisko finance managera, a w roku 2008, gdy firma sprzedawała ok. 4 tys. samochodów rocznie, został jej prezesem. W następnych latach sprzedaż Volvo w Polsce sukcesywnie rosła, by w roku ubiegłym zbliżyć się do poziomu 7,9 tys. aut. W rezultacie polski oddział Volvo awansował do pierwszej dziesiątki największych europejskich rynków dla szwedzkiej marki, wyprzedzając między innymi Holandię, Rosję czy Turcję. Volvo Car Poland odnotowało dwukrotnie wyższy wzrost (13,5 proc.) niż cała marka w ujęciu globalnym (6,2 proc.). W 2014 r. Volvo jako pierwsze w Polsce zaoferowało pełne odliczenie VAT, zanim pojawiło się tzw. okienko derogacyjne, które na kilka miesięcy wskrzesiło auta z kratką.
Karol Zarajczyk, prezes Ursusa. Prezesem Ursusa jest od 2013 roku. Wcześniej był dyrektorem ekonomiczno-finansowym w Pol-Mot Warfama, pracownikiem działu sprzedaży Fiata, specjalistą ds. finansowych w Pol-Mot Holding. Udało mu się postawić na nogi firmę, która jeszcze na początku dekady była ruiną. Zdobył kontrakty z odbiorcami traktorów w Afryce, zwiększył sprzedaż na rynku polskim. W ubiegłym roku spółka odnotowała ponad 56-procentowy wzrost rejestracji nowych ciągników i zwiększyła udział w rynku do 10 proc. Ale ambicje firmy sięgają dalej. Ursus wszedł w nowy, innowacyjny rodzaj działalności: zaangażował się w produkcję autobusów elektrycznych. Jesienią ub. roku Ursus podpisał z Miejskimi Zakładami Autobusowymi w Warszawie kontrakt na dostawę dziesięciu takich pojazdów.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku. Przemysłu Motoryzacyjnego Całe życie zawodowe związany z branżą motoryzacyjną. Zaczynał w Renault, był dyrektorem sprzedaży i marketingu u wyłącznego importera Saaba, zarządzał marketingiem w Scania Polska. W 2002 r. dyrektor Stowarzyszenia Oficjalnych Importerów Samochodów, przekształconego w PZPM, którego został prezesem. Pod jego kierownictwem PZPM stał się największą polską organizacją pracodawców branży, zrzeszającą importerów i producentów samochodów, motocykli, a także producentów nadwozi, przyczep oraz części i komponentów. Faryś uczestniczy w pracach rządu i parlamentu przy opiniowaniu projektów ustaw dotyczących motoryzacji, a także reprezentuje interesy firm członkowskich PZPM w organach Unii Europejskiej.
Za dobrymi wynikami polskiej motoryzacji stoją świetni menedżerowie. Właśnie oni wyznaczają kierunki rozwoju firm i odpowiadają na wyzwania konkurencji. Poniżej prezentujemy jedynie wąską grupę osób, których działalność mocno wpłynęła na branżę motoryzacyjną i krajowy rynek, a w efekcie na całą polską gospodarkę.