Pewne zmiany mogą wpłynąć na przetarg
Według TSUE ustalenie innych parametrów przedmiotu zamówienia nie jest istotne, jeżeli nie mogłoby ono wpłynąć na zachowania uczestników pierwotnego postępowania oraz na treść ich oferty i na decyzję o przystąpieniu do przetargu.
Zamawiający i wykonawcy zamówień publicznych napotykają – i to nawet często – problem zmiany ważnych dla nich parametrów przedmiotu już przyjętego, a niekiedy wręcz realizowanego zamówienia. W wielu przypadkach taka zmiana jest dopuszczalna. Zasadniczy warunek tej dopuszczalności jest taki, by owa zmiana nie prowadziła do tego, że przedmiot zamówienia po takiej zmianie jest inny niż ten pierwotnie uzgodniony. Kiedy jednak ten wymóg jest spełniony?
Zagadnienie zachowania tożsamości przedmiotu zamówienia w warunkach zmiany jakichś jego parametrów ma ważny aspekt praktyczny. Jeżeli tożsamość jest zachowana, zamawiający nie jest zobowiązany rozpisywać nowego przetargu, a zatem jego działania mieszczą się w ramach działania w już rozstrzygniętym przetargu. Jeżeli taka tożsamość jest utracona, zamawiający musi wszcząć nową procedurę przetargową. Ostatecznie właściwa dla oceny wspomnianej kwestii jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE; w odniesieniu do prawa polskiego mówimy zaś o przepisie art. 144 prawa zamówień publicznych. Reguły krajowe, które dotyczą zmiany warunków zamówienia, są zasadniczo wykonaniem art. 72 dyrektywy. Przepis ten przewiduje możliwość dokonania takich zmian w sytuacjach, gdy zostały one precyzyjnie i jednoznacznie przewidziane w pierwotnej dokumentacji zamówienia, gdy konieczność modyfikacji wynika z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta